تشریح ماهی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تبلیغات
تاریخ : دو شنبه 25 فروردين 1393
بازدید : 3194
نویسنده : سارا.... مریم

دستگاه تناسلی

از بخش شکمی و از سوراخ مخرج توسط قیچی برش میدهیم جوریکه اندامها آسیب نبینند.اولین اندامی که مشاهده میشود دستگاه تناسلی جانور است که در نرها سطحی صاف دارد.

 

 

و در ماده دارای سطحی ناصاف بوده که این ناصافی ناشی از تخمک های درون تخمدان است.

  

    

  
  

در نرها وظیفه ساختن     اسپرم و در ماده وظیفه ساخت تخمک رابرای انجام لقاح خارجی داراست.

  
  

 

 

دستگاه گردش خون:

شامل قلب در سطح شکمی، در وسط برانشی ها و زیر مری در داخل پرده پریکارد قرار گرفته است. ابتدا پرده پریکارد را پاره کرده و قلب و رگهای مربوط را آزاد نمایید. قلب شامل یک بطن و یک دهلیز است، در جلوی بطن بخش سفید رنگ برجسته ای به نام پیاز آئورتی دیده می شود که در ابتدای آئورت شکمی است. در عقب دهلیز بخش تیره رنگی به نام سینوس سیاهرگی مشاهده می شود. در محل اتصال بطن به پیاز آئورتی در داخل، دریچه های سینی وجود دارند که از برگشت خون جلوگیری می کنند. خون از آئورت شکمی توسط سرخرگ های برانشی آورنده (آوران) در اطراف برانشی ها پخش شده و بعد از تبادلات گازی توسط سرخرگ های برانشی برنده (وابران) به آئورت پشتی وارد می شود. از آنجا در اندام های بدن توزیع می گردد. خون تیره بدن از طریق سیاهرگ های کاردینال به سینوس سیاهرگی می ریزد.

  

    

  
  

قلب

  
  

          .

 

کبد:

اندام بزرگ و مشخص دیگر در ماهی کبد است که روغن کبد ماهی یا امگا 3 نیز از همین اندام استخراج میشود. (روغن کبد ماهی در پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی، سکته، دمانس و اسکیزوفرنی به کار می رود.اسیدهای چرب امگا- ۳ برای حفظ سلامت مغز، قلب، مفاصل، دستگاه گوارشی و بسیاری از اندام ها مفید هستند. در کودکان، به دلیل سطح بالای ویتامین D در روغن کبد ماهی کاد برای جلوگیری از نرمی استخوان ها و سایر علائم کمبود ویتامین مصرف میشود.)

کبد به رنگ قرمز مایل به قهوای است اما در زمان بیماری بی رنگ یا بزرگ می شود. ماده ترشحی کبد صفرا است که در کیسه صفرا ذخیره می گردد. ترشحات کبد( صفرا) ولوزالمعده از طریق مجرای مشترکی به نام کلدوک وارد ابتدای روده می شود. صفرا به هضم چربی ها کمک می کند.

.

 

 

 

 

 

دستگاه گوارش:

شامل مری(مری لوله ساده ای است که دهان را به معده وصل می کند).،معده(در ماهی عمل هضم از معده شروع می شود ومعده معمولا حرکتی ندارد( در انسان هضم غذا از دهان شروع شده و معده عمل هضم مکانیکی هم انجام می دهد) . از آن جایی که هضم در معده ماهی فقط به طریق شیمیایی است، اسیدیته معده ماهی زیاد است).

و دریچه های معدی(در بعضی ماهیان زواید انگشت مانند بین معده وروده وجود دارد که به زواید باب المعده (زواید پیلوریک) معروف است. کار آن افزایش سطح جذب غذا است و ممکن است در هضم غذا نیز نقش داشته باشد. تعداد زواید باب المعده در شناسایی ماهیان کمک می کند) و کیسه صفرا و روده(در ماهیانی که معده ندارند وعلفخوارند ، روده دراز است و طول آن ممکن است 15-8 /0 برابرطول بدن باشد. ماهیانی که معده دارند وگوشتخوارندف روده ای کوتاه دارند که طول آن 5/2-2/0 برابر طول بدن است. جذب ذرات غذایی به خون عمدتا در روده انجام می شود).

است.

 

بادکنک شنا:

زیر دسگاه گوارش قرار داردبادکنک شنا (مثانه ی شنا و کیسه ی شنا هم گفته می شود) کیسه ای با دیواره ی نازک، انعطاف پذیر و پر از گاز است. این کیسه در بخش پشتی حفره ی بدن ماهی قرار دارد. بادکنک شنا، شناوری ماهی در آن را تنظیم می کند و در بعضی گونه ها نقش یک اندام گیرنده ، تولید صدا و تنفسی نیز دارد. بادکنک شنا عمدتاً نسبت به گازها نفوذناپذیر است؛ زیرا جدار آن رگ های خونی اندک دارد و با صفحاتی از بلورهای گوانین پوشیده شده است.

 

ماهی در سطح افقی که شنا می کند، انرژی اندکی مصرف می کند. وقتی به پائین می رود، فشاری که از طرف آب اطراف به آن وارد می شود، افزایش می یابد و در نتیجه گاز درون بادکنک شنا متراکم می شود. در نتیجه، ماهی در آب فرو می رود. بر عکس وقتی ماهی در آب های سطحی تر شنا می کند، فشار آب کم تر است و در نتیجه گاز درون بادکنک شنا ، پخش می شود و ماهی به سمت بالا می رود. هنگامی که ماهی شناوری مثبت دارد (حرکت به سمت بالا) گاز از بادکنک شنا به درون خون منتشر می شود.

وقتی آنرا از بدن ماهی خارج کردیم و داخلش هوا وارد کردییم روی آب ماند...

:.دستگاه دفعی

شامل کلیه هایی است که درست زیر بادکنک شنا قرار دارند که بارنگی مایل به سیاه خود نمایی میکنند..کار کلیه ها در ماهی دفع اوریک اسید است.

 



مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








سلام به همه دوستای گلم! خوش اومدین.... خوشحال میشم نظر بدید...

آیا از وبلاگ و مطالب آن راضی هستید؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ دانشجویان زیست شناسی دزفول و آدرس dezbiologysts.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 35
بازدید ماه : 80
بازدید کل : 42597
تعداد مطالب : 32
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 1


کد هدایت به بالا



کد کج شدن تصاوير

کد پیغام خوش آمدگویی

RSS

Powered By
loxblog.Com